Logic Masters Deutschland e.V.

Rätsel über Rätsel (5): Masterword

(Published on 19. October 2010, 15:27 by uvo)

In this series, there won't be any classical puzzles to solve, instead of that some mathematical questions about the respective puzzle type will be asked.

Part 5: Masterword

A word with a given number of letters must be identified.

Several other words act as clues; the number of shared letters between the clues and the solution is given. For any letter that is already in the correct position, a black point is awarded; for a letter that can be found in both the clue and the solution, but in different positions, a white point is awarded.

Whether solution and clues may contain repeated letters or not, is up to the puzzle author to decide (both variations are possible). If repetitions are allowed, more than one point for the same letter will be awarded only if both the clue and the solution contain several copies of that letter. As an example, consider a solution of AABB: A clue of ACDE will yield one black point only, a clue of ACAD however will yield one black and one white point.

An example puzzle.

Instead of the complete alphabet, only letters ABCDEFGH may be used. Any combinations of these letters are allowed, not only words from some languages.

Consider eight separate puzzles:

  • Four puzzles with word lengths 4, 5, 6 and 7; neither the clues nor the solution word may have repeated letters
  • Four puzzles with word lengths 4, 5, 6 and 7; any repetion of letters is allowed.
All of these puzzles have the additional property that only white points are awarded, no black points.

What is the minimum number of clues for each puzzle to have a unique solution? For such "minimal" puzzles, a suitable solution may be chosen.

Solution code: The eight numbers in ascending order.


Solved by martin1456, Hausigel, pwahs, pokerke, lupo, StefanSch, Antarez, saskia-daniela, uko50, Luigi, Alex, Menxar, Le Ahcim, RobertBe, ibag, pin7guin, moss, relzzup, Zzzyxas, zorant, fridgrer, Joe Average, tuace, dm_litv, jessica6, CJK
Full list

Comments

on 4. November 2016, 09:28 by dm_litv
@HaSe:
In one case you have overlooked a very simple trick :).
And I think it would be better to make your comment 'hidden'.

on 11. March 2011, 11:01 by pin7guin
Puh, das war ein hartes Stück Arbeit! Danke, Gabi, fürs Denken helfen... :-)

Last changed on 14. January 2011, 23:44

on 14. January 2011, 23:44 by ibag
Brett vorm Kopf erfolgreich entfernt! ;-)

on 27. October 2010, 14:16 by Statistica
Naja, der ideale Fall wäre nur EIN Versuch ;-)
Nein, ich denke, Du nimmst Dir eine 'geeignete' Kombination und zählst dann das Minimum der Versuche (mit 0-n weißen Punkten, richtig!) die Du brauchst, dass nur eine einzige Kombination als Lösung übrig bleibt, nämlich die Richtige.

on 27. October 2010, 12:57 by Menxar
Nur damit ich das richtig verstehe:
Ich tippe eine wilde Kombination in eine Maschine ein und diese Antwort mit entweder mit 0-n weissen Punkten oder aber mit "Error" wenn 1-n schwarze Punkte gesetzt wären.

Mit "mindestens" sind die Anzahl der Versuche gemeint, die ich im Idealfall brauche oder für den schlechtestmöglichen Fall?

on 20. October 2010, 15:20 by uvo
@Alex: Rateversuche, die schwarze Punkte liefern würden, sind schlichtweg nicht erlaubt.

on 20. October 2010, 09:04 by berni
@HaSe: Danke! Ich kann die Dinger einfach nicht...

on 19. October 2010, 22:18 by uvo
@pokerke: The clues are chosen so as not to give any black points.

@fratercula: Der letzte Rateversuch mit der korrekten Lösung wird nicht mitgezählt.

on 19. October 2010, 22:04 by HaSe
@ Berni:
Ist das Beispiel im Puzzlewiki korrekt? Was ist mit ESI?

on 19. October 2010, 19:02 by fratercula
Zählt denn der letzte Rateversuch, der die Lösung liefern würde mit? Wenn ja, würde der ja nur schwarze Punkte liefern, also gehe ich davon aus, dass wenn man annahmeweise 5 Versuche benötigen würde und beim sechsten Versuch (der dann eigentlich kein Versuch mehr ist) die Lösung erscheinen würde, nur die 5 Versuche gezählt werden.

Last changed on 19. October 2010, 16:42

on 19. October 2010, 16:39 by berni
Keine Ahnung. Aber könnte ich mir zumindest vorstellen, dass es hilft.

Edit: Ne, ist Käse. Bei kürzeren Wörtern ist ja die "schwarz"-Bedingung nicht mehr sinnvoll definiert, oder man hat einen neuen Sonderbuchstaben "Leerzeichen". Das ist jedenfalls alles Unsinn...

on 19. October 2010, 16:26 by uvo
Nein, in jedem Rätsel haben alle Wörter die gleiche Länge.
Ich bin mir auch nicht sicher - würde es dir irgendwie helfen, kürzere Wörter verwenden zu dürfen?

on 19. October 2010, 16:17 by berni
Dürfen die Wörter in den Rateversuchen kürzer sein als das Lösungswort? Ich gehe mal davon aus, dass dies nicht der Fall ist.

on 19. October 2010, 16:01 by berni
Lustig, ich hab' Masterword vor ein paar Minuten ins Wiki eingetragen... :-)

Difficulty:3
Rating:78 %
Solved:26 times
Observed:6 times
ID:0000RH

Meta puzzle

Enter solution

Solution code:

Login